Inför inskolningen

Välkomna till Bruksparkens förskola!

Så roligt att ni och ert/era barn har valt att börja hos oss! Vi ser fram emot att lära känna er! Inför inskolningen kan det vara bra för er som vårdnadshavare att tänka igenom några saker.

Det är ett stort steg både för barn och vårdnadshavre att börja förskolan!
Vi rekommenderar, om det finns möjlighet, att ni provar att lämna barnet till någon det känner väl innan det ska inskolas. Det är en stor fördel för barnet om det redan har erfarenhet av att lämna föräldrarna kortare stunder. På så sätt blir inte pedagogerna på förskolan de första personer barnet någonsin blir lämnat till. Eftersom det är en ny upplevelse och mycket intryck att ta in på förskolan kan det vara en trygghet för barnet att ha lämnat sina vårdnadshavare förut i andra situationer. Detta är en förberedelse som ni kan göra hemma innan inskolning för att ge ert barn de bästa förutsättningarna.

Barn utvecklas i olika takt och börjar förskolan i olika ådrar, så varje inskolning blir unik. Barnet förväntas inte ”kunna” något speciellt när det börjar här. Vi tar emot varje barn efter dess behov och åldersutveckling. Däremot kan ni hjälpa ert barn att få prova på olika saker och situationer innan det är dags att börja på förskolan.

T ex kan barnet få möjlighet att själv försöka äta sin mat, med bestick eller händer, och även prova på mat som inte är mosad. Eftersom vi är flera som äter tillsammans på förskolan är det en stor fördel för barnen om det kan få i sig sin mat själv i sin egen takt och inte är helt beroende av hjälp. Efter lunch, ca kl 12, sover barnen middag här. De sover utomhus i sina egna vagnar som ni tagit med åt dem, så det är bra om de är vana vid att sova i vagn. Vissa barn sover fortfarande två gånger om dagen när de börjar förskolan och ibland har de det behovet ett tag till. Men ni som vårdnadshavare kan veta om hur våra sovrutiner ser ut och kanske prova hemma i lugn och ro om barnet är redo för ett långt sovpass.

Ni hjälper också barnet om ni låter det utforska sina ytterkläder och låter det prova att t ex krypa i sina byxor eller ta av sig vantarna. På förskolan är det ofta flera barn som klär på och av sig samtidigt och behöver hjälp, så då är det bra om barnet känner sig tryggt i att kunna vänta och sitta och försöka lite på egen hand.

Med detta brev vill vi skapa de bästa förutsättningarna för er och ert/era barn när det är dags att börja hos oss. Det är ett nytt skede i barnets liv och vi vill givetvis att det ska gå så bra det bara kan att inskolas här på Bruksparken! Har ni några frågor eller funderingar innan vi ses så är ni välkomna att höra av er till oss.